zaterdag 8 oktober 2016

Inmiddels enkele weken bezig met de voorbereidingen voor een groot werk. 120 x 150 cm (dit is de maximale grootte dat werkbaar is in mijn atelier :)  Een jaar geleden maakte ik het stilleven "Vastelaovend", een schilderij met veel symboliek over de Venlose carnaval, met een knipoog naar de 17e eeuwse stillevens (toen ook pracht en praal, pronken en het laten zien van rijkdom centraal stonden).
Dit keer zal het werk gaan over Tegelen. Ik heb gesprekken gevoerd met keramisten, een kunsthistoricus/archeoloog, bezoek en gesprekken in museum Tiendschuur Tegelen, ik lees boeken over de geschiedenis van Tegelen, ga in gesprek met hoogbejaarde Tegelse ouderen over het leven van weleer, ik maak historische wandeltochten, en probeer op deze manier erachter te komen wat voor Tegelen belangrijk is/was en hoe ik dit symbolisch kan weergeven op het grote doek.
Het werk zal volgend jaar mei in de abdij Ulingsheide in Tegelen komen te hangen (Tijdens "Tegelen 200 jaar").

Geen opmerkingen:

Een reactie posten